2W9A7006 kopi

LYSE FIBERCUPEN • Aadne Kaarvaag og Bjørn Ketil Birkeland

– Vi trodde at de bare drev med yoga

Da Bjørn Ketil Birkeland og Aadne Kaarvaag tok kontakt med Kreftomsorg Rogaland i 2019 – var det bittelitt motvillig. Fibercupen var en suksess, og nå lette de etter en samarbeidspartner lokalt, noen som betydde noe for folk som bor her – en organisasjon med høy kvalitet. Selv jobber de i Lyse og har nettopp dette som målsetting: å være lokale og stå for høy kvalitet. At samarbeidspartneren skulle arbeide med kreftsaken, det hadde hele tiden vært utgangspunktet da de startet Fibercupen i 2014.

– Altså, vi så gjennom forskjellige krefttilbud på nettet og der fant vi Kreftomsorg Rogalands nettsider. Og du og du, så kjedelige vi syns de så ut! Bare yoga, jo! sier Bjørn Ketil Birkeland og ler bredt.

Verken Bjørn Ketil eller Aadne er vel karer som kan mistenkes for å gå inn i «upward facing dog». De tok nå likevel kontakt med Kreftomsorg Rogaland – og ganske raskt skjønte de at de hadde tatt grundig feil: det lå mye mer enn bare yoga bak. Her var en organisasjon av dedikerte mennesker som både gjorde et lokalt arbeid – og som var opptatt av livskvalitet i alle ledd. Kreftomsorg Rogaland ble dermed mottaker av overskuddet fra Fibercupen.

– Vi ble fort trygge på dem – og etterhvert ble de ganske trygge på oss også! ler Bjørn Ketil.

Avspark Fibercupen

Fibercupen, ja. Et reklamestunt? Vel, det hele startet med et hjertesukk fra to mann som var opprådd når det gjaldt å lage kundearrangementer. Det ble mer og mer glissent, samme hvor gode foredrag med lunsj de tilbød. Folk kom ikke.

Aadne og Bjørn Ketil er mer en gjennomsnittet interessert i fotball – så en ettermiddag under fotball-VM i 2014 slår det dem: hvorfor ikke selv invitere til en cup? Og la overskuddet gå til kreftsaken? Det er jo en kanonidé!

Fotball på skjerm og arena er nå én ting, men det er ikke dermed sagt at hvis kundene spiller fotball selv, så er det en vinneroppskrift. Gutta er likevel ikke tapt bak et mål og går i gang med alle praktiske forberedelser, utenom arbeidstida. De booker Randaberg Arena og begynner ringerunden til kundene. Mottakelsen er god, det går faktisk ganske greit å fylle opp det antall lag de så for seg: 16 av dem. De skaffer drakter – med trykk.

– Da kan ikke folk trekke seg like lett, ler Aadne.

Kvelden før er de skikkelig nervøse. Og allerede kl. 05.10 ringer Aadne til Bjørn Ketil: 

– Komme du snart, eller?

– Me hadde jo avtalt halv seks, klokkå e jo bare ti øve fem! Det e knapt nok morning …!

– Eg har kje sove et minutt i nått. Tenk om det ikkje komme någen.

– De komme. Slapp av. De komme.

Seier for Fibercupen!

Og det gjorde de. De kom. De så. Og de gledet seg! Resultat første år: 75.000,– til kreftsaken. Og hvert år senere kom nye lag til. 32 lag. 64 lag. Fotballklubben Viking ble imponert over den folkelige appellen cupen hadde og ble også med. Spillere fra eliten er dommere. IT-studenter fra UiS deltar. Og etter at fotballen har trillet sin siste langpasning, inviterer de til kveldsbankett med utdelinger av trofeer og gode taler. De håpte på en suksess, det ble en suksess. Og overskuddet til kreftsaken økte.

– Vi er veldig takknemlige for at vi kan få bidra på denne måten og at Lyse støtter oss i dette, sier Bjørn Ketil.

Men det skulle vel bare mangle: I dag er Fibercupen Lyses desidert største kundearrangement og fulltegnet lenge før fristen. Kanskje derfor har konserndirektør Eimund Nygård deltatt – som dommer, må vite. Altibox er viktigste bidragsyter til finalen, som skjer på SR-Bank Arena / Viking stadion. De har presset Randaberg Arena til det ytterste og gjennomfører cup for 64 lag fra morgen til ettermiddag. Så hva er egentlig suksessoppskriften? 

– Attention to detail, sier Aadne, – og at det er lavterskel. Kvalitet og lavterskel. Akkurat som Kreftomsorg Rogaland. De er midt i vårt nedslagsfelt.

Alle lag får egne Diadora-drakter, designet av selveste «Generalforsamlingen» – som er Aadne og Bjørn Ketil. De pakker egenhendig over 600 bagger med utstyr, og på navnetaggen i nakken står det tekst om hvorfor vedkommende er med i Fibercupen. Det handler om livsglede, om en god sak, om gode relasjoner. Du trenger ikke ha tatt i en fotball i hele ditt liv, men like fullt skal du kjenne deg velkommen. Alle skal ses. På Randaberg Arena settes det i tillegg opp en rekke stands og tilbud. Du kan for eksempel få klippet håret og pengene går til kreftsaken.

Å lære hverandre å kjenne

Hva er det med fotballen? Hvorfor er løping etter ball sammen med de du til vanlig jobber med en god idé? Er det noe med å treffe hverandre utenfor komfortsonen? Å leke sammen? Å le sammen? Svette sammen? Kanskje blir vi mer ærlige på denne måten? Kanskje viser vi mer av vårt indre jeg. Og slik bygges relasjoner.

Og nettopp det å bygge gode relasjoner mellom mennesker er også en avgjørende verdi for Kreftomsorg Rogaland. Fibercupen blir slik en flott arena for folk å møte den organisasjonen som overskuddet går til.

– Jo mer vi lærer Kreftomsorg Rogaland å kjenne, jo viktigere ser vi at tilbudet deres er. De redder folk fra kreftens hverdag, sier Aadne.

Hvert år kommer det nye mennesker bort til dem og forteller sin historie, Fibercupen blir en forløsende anledning. De forteller om hvor mye det betyr å få være med. Det har hendt at noen har fått kreftdiagnosen dagen før cupen, men at de kommer likevel. Og neste år er de kanskje ikke til stede.

– Det er sterkt å se et navn fra i fjor mangle på årets påmeldingsliste.

Og framtiden?

I løpet av 6 år har Fibercupen samlet inn over 2.000.000,– til kreftsaken. Hvor lenge skal de holde på? Så lenge det er kjekt! I utgangspunktet tenker arrangørene 2 år om gangen per sak:

– Men enn så lenge ser vi ikke noe bedre tilbud noe annet sted!

— 

Foto: @Elisabeth Tønnessen

Tekst: @Kjell Inge Torgersen

Aktuelt

Design uten navn (4)

Vårt arbeid med familie og pårørende: Spørsmål og svar

Design uten navn (3)

FuelBox – for unge pårørende som lever med sykdom eller sorg

Design uten navn

Rekordoppmøte på årets Markus-løp